perjantai 29. kesäkuuta 2012

Facebookin markkinoidut eli maksetut päivitykset

Jahans, tämän päivän en uskonut koittavan. Aloittelen blogia. Olen aina ajatellut, ettei aikani riitä blogin pitämiseen tai en jaksa kirjoittaa. Ja lukisiko sitä kukaan, tuskin... Näin varmaan moni avaa ensimmäisen oman blogimerkinnän, mutta omalla kohdallani tämä on totisinta totta. Nytkin pitäisi kiireesti yrittää hoitaa miljoona hommaa, jotta voisi tiistaina jäädä viimeisen valmennuksen jälkeen lomalle. Halusin kuitenkin lyhyesti puida mielenkiintoista testicasea vielä - ekassa omassa (muutaman vierailevan olen kirjoittanut) ja mahdollisesti viimeisessä blogissani, jos en enää keksi sanottavaa tai en saa aikaiseksi kirjoittaa ;-)

Sitten asiaan. Facebook toi jokin aika sitten myös Suomessa mahdolliseksi kerätä yrityksen FB-sivulla olevalle päivitykselle lisää silmäpareja. Se tapahtuu klikkaamalla päivityksen alla olevaa markkinoi linkkiä. Sieltä voi valita maksutavat ja budjetit. Tein kaksi täysin samansisältöistä päivitystä FlowHousen Facebook-sivuilla.

Testipäivitys A, jonka näkyvyydestä en maksanut

Toisen päivityksen (B) näkyvyydestä maksoin luottokortilla 5€. Aluksi päivitys B eli maksullinen kiri selvästi etumatkaa, sillä oli tavoitettu jopa tuplasti enemmän FB-käyttäjiä kuin päivityksellä A. Pikkuhiljaa kuitenkin maksuton päivitys alkoi taas saavuttaa maksullista siten, että saman päivän iltana luvut olivat lähes identtiset! Merkillistä. Keskustelin tästä eri ihmisten kanssa niin FB:ssä kuin sen ulkopuolellakin ja tulimme siihen tulokseen, että testimme päivitys oli liian kiinnostava ;-) Ihmiset peukuttivat hyvää kuvaa (TV:n retro testikuva) ja päivityksen luontainen näkyvyys kasvoi huippuun. Eli päivitys sai todella hyvän näkyvyyden, maksaminen ei auttanut juurikaan näkyvyydessä! Ajattelin, että koe on epäonnistunut...

No mutta seuraavana kahtena päivänä tapahtui käänne. Maksettu mainos alkoikin kiriä etumatkaa eli sen näkyvyys parani. Ilmainen mainos ei enää saanut luonnollisestikaan FB:ltä näyttöjä, mutta koska maksetun päivityksen mainosajasta (=3 päivää) oli vielä kaksi päivää jäljellä, niin se keräsi vielä paljon klikkauksia! Tämä testini tuntuu tukevan väitettä, josta olen lukenut huomioita myös muualta: maksa päivityksen näkyvyydestä vasta hetken kuluttua, jos se ei muuten kerää näkyvyyttä - tai itseasiassa kannattaako päivityksestä jokatapauksessa maksaa vasta julkaisun jälkeen seuraavana päivänä?

Ylempänä päivityksen A tilastot, alempana maksetun/markkinoidun päivityksen B tilastot
Loppujen lopuksi siis maksamalla 5€ tavoitimme viestillemme n. 1200 lukijaa lisää eli se sai 50% enemmän näkyvyyttä! Onko siis markkinoidussa päivityksessä kuitenkin jujua?

Seuraavia havaintoja ainakin itselleni, miksei myös muille jaettavaksi listasin:
  1. Kaiken a ja o on mielenkiintoiset sisällöt
  2. Markkinoidun päivityksen teho näkyy vasta myöhemmin, kun päivitys ei enää muutoin näkyisi
  3. Valitse mielellään aina päivitykseen mielenkiintoinen kuva
  4. Kaiken a ja o on mielenkiintoiset sisällöt x 99 ;-)
No niin eihän tämä blogikirjoittaminen ollutkaan niin paha juttu. Kenties ensi kerralla joskus kesälomien jälkeen avaan sitä, millä perusteella Facebook-suodattaa tai jättää suodattamatta tykkääjiltämme päivityksi eli aihe olisi ns. EdgeRank-systeemi. Valmistelen siihen liittyen juuri kalvoja maanantain koulutusta varten. Sehän on se syy mikä itseasiassa ajaa sivujen ylläpitäjät maksamaan päivityksistä. Tiesitkö, että vain murto-osa tykkääjistä näkee mitä sivuillesi kirjoitat?

PS. Tykkää FlowHousesta Facebookissa, www.facebook.com/flowhouse, siellä julkaisemme kaikki parhaat vinkkimme, ilmaisten koulutusten päivämäärät ja muistan kyllä kertoa, jos tulee toinenkin blogimerkintä ;-) Internet-markkinoinnista voit lukea lisää täältä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti